Därför är det bra att gråta

0

Vad innebär det att gråta? Det anses vara ett normalt mänskligt känslomässigt uttryck. Det är den reaktion som kroppen har på fysiologisk, kognitiv, emotionell och social nivå när den konfronteras med olika situationer. Ur ett vetenskapligt perspektiv är det bra att gråta. Gråt hjälper kroppen att göra sig av med hormoner som håller dig i obalans.

  • Det främjar de optiska, metaboliska och smörjande funktionerna.

  • Det hjälper till att rensa ut främmande substanser och irriterande ämnen som kan ha fastnat i eller kring ögonen.

  • På detta sätt skyddar tårar dina ögon mot mikrobiella infektioner.

Samhället har alltid burit på övertygelsen om att man måste vara stark och inte visa sina känslor för någon. När man så tar av den hårda rustningen känner man sig sårbar och exponerad, vilket kan vara skrämmande.

Du kanske också har hört uttrycket ”en riktig man gråter inte”. Låt oss vara de första som säger då att män ofta är precis lika eller mer känsliga än kvinnor.

De har samma känslor som alla andra, men på grund av machokulturen och olika samhällskonventioner visar de dem inte.

Att undertrycka känslor skapar psykiska problem och gör dig ännu svagare.

Du kommer aldrig hitta ett botemedel mot ditt lidande om du inte erkänner det och uttrycker det.

Du har ingen anledning att skämmas för dina tårar eftersom gråt är normalt. Det betyder att du är mänsklig. Och du bör vara medveten om att det har flera fördelar för din emotionella och fysiska hälsa.

Därför har vi idag gjort en kort lista med några anledningar till varför det är hälsosamt att gråta.

6 skäl till att det är hälsosamt att gråta

Du ställs inför tusentals stressiga situationer varje dag, både genom negativa tankar och problem på jobbet, och i dina relationer med andra.

Om du inte vet hur du ska hantera dina känslor på ett bra sätt, kan du bli överväldigad av den tyngd du bär på, och det kan sluta med att du gör eller säger saker som du senare får ångra.

Ett bra sätt att släppa på trycket som kommer av stress är att gråta. Detta hjälper dig att släppa ut alla dina negativa känslor och bekymmer. Och här förstår du att det är hälsosamt att gråta.

Det spelar ingen roll hur du gör det, ensam eller med en förstående vän.

2. Det hjälper dig att övervinna din smärta

Det finns inget mer smärtsamt än förlusten av en älskad eller ett brustet hjärta. I de ögonblick där dina känslor är precis uppe vid ytan kan du ha många kaotiska tankar som snurrar i huvudet.

När du upplever sorg eller smärta är det helt normalt att gråta. Och det är det bästa sättet att få ut allt. Det omvandlar dina negativa känslor till något konkret, något du kan hantera och klara av.

Det är också mycket lättare att ta itu med dina känslor på det här sättet, i jämförelse med något du inte kan definiera. Här är det hälsosamt att gråta eftersom det är första steget mot att övervinna känslomässig och fysisk smärta.

Ta ett enkelt exempel. När ett barn faller av cykeln och skadar sig är den första reaktionen att gråta från den fysiska smärta som orsakas av fallet. Detsamma gäller för dina känslor: det är ett försök att externalisera vad som skadar dig.

3. Det förbättrar ditt humör

När du gråter producerar din hjärna endorfiner, vilket gör att ditt humör avsevärt förbättras.

Som vi sa tidigare så kan gråt ge dig en känsla av lättnad genom att du släpper på trycket du har byggt upp inuti.

Detta kan hjälpa dig att må bättre, och lindra och minska dina humörsvängningar.

  • Även om det är sant att du gråter på grund av en sorg, och trots att du inte kommer känna dig lycklig efteråt, kommer du att känna ett betydande skifte i ditt humör.

  • Du kommer att kunna se allt tydligare eller med ett bättre perspektiv. Du kan gå igenom svåra tider, du kan kollapsa, men efteråt kommer du att stiga upp igen, med mer styrka.

4. Det minskar psykosomatiska problem

Tänk på det så här: om din hjärna tycker att något är fel eller sårande, genererar det omedelbart en negativ reaktion i din kropp. Sinnet är mycket kraftfullt och kan ibland bli ett dubbeleggat svärd.

När du inte släpper ut dina känslor eller tankar kan det leda till att du drabbas av psykosomatiska problem. Du kan uppleva depression, ångest eller låg självkänsla.

Alla dessa känslotillstånd utlöser reaktioner i kroppen.

Till exempel tenderar människor som ständigt är deprimerade eller ledsna (och inte uttrycker det) att drabbas av matsmältningsstörningar på grund av dålig aptit, och de är mer benägna att drabbas av luftvägssjukdomar och hjärtkärlsjukdomar.

5. Det hjälper dig att förbättra dina relationer

När du är stressad tenderar du att agera väldigt annorlunda än du brukar normalt. Om du är ledsen, arg, frustrerad eller till och med deprimerad, och du inte gör något för att släppa ut dessa känslor, kan det leda till att du gör eller säger olämpliga saker till människorna som finns omkring dig.

Du kanske tror att ingen annan vet hur du känner i dessa stunder, och tänker att du inte behöver någon som hjälper dig övervinna smärtan och lidandet. Du tar avstånd från dem som försöker hjälpa dig.

Detta kunde inte vara mer kontraproduktivt.

Det finns inget mer tröstande än att känna sig förstådd och viktig för de människor du tycker om.

De flesta av oss vill att andra ska lyssna på våra problem. Men av rädsla för att bli sårade, kan vissa tappa detta förtroende.

Men att lita på andra människor förbättrar dina relationer eftersom det innebär att dela med dig och att förstå att du kan känna dig skyddad av en annan person. Det visar dig att någon bryr sig om ditt välbefinnande.

6. Det förbättrar synen

Det finns även externt fysiska skäl till varför det är hälsosamt att gråta. När du gråter återfuktar du slemhinnorna runt ögonen.

Om du håller tillbaka tårarna kan det ha allvarliga effekter på din syn eftersom en av tårarnas huvudfunktioner är att förse ögonen med vätska.

Tänk på att dina tårar är resultatet av en uppsättning kemiska reaktioner på stimuli som kommer från flera olika områden, till exempel:

  • Din personliga omgivning

  • Externa ämnen som förändrar fukten i ögonen

  • Biokemiska relationer mellan hjärnan (minnen och känslor) och din personlighet och ditt humör

Vad innebär det att gråta? Det anses vara ett normalt mänskligt känslomässigt uttryck. Det är den reaktion som kroppen har på fysiologisk, kognitiv, emotionell och social nivå när den konfronteras med olika situationer. Ur ett vetenskapligt perspektiv är det bra att gråta. Gråt hjälper kroppen att göra sig av med hormoner som håller dig i obalans. Tårar behövs för att hålla ögonen i gott skick:

  • Det främjar de optiska, metaboliska och smörjande funktionerna.

  • Det hjälper till att rensa ut främmande substanser och irriterande ämnen som kan ha fastnat i eller kring ögonen.

  • På detta sätt skyddar tårar dina ögon mot mikrobiella infektioner.

På grund av detta är det aldrig bra att man undertrycker sina känslor eftersom det på lång sikt kan orsaka skador på kroppen.

När du håller tillbaka tårarna kan det orsaka obehagliga sammandragningar i muskler, blodkärl, mage och tarmar.

Varför är det bra att gråta?

Gråt och skratt är båda lika fördelaktiga. Dessa två känslor hjälper till att frigöra positiv och negativ energi.

Detta hjälper dig att balansera ditt humör. När du gråter frisätter kroppen adrenalin och noradrenalin, de hormoner som försätter din kropp i ett tillstånd av avslappning och lättnad.

Oxytocin ger å sin sida en lugnande effekt. Detta är anledningen till att du kan uppleva en känsla av lugn när du gråter, en känsla som liknar känslan när du kommer ut ur duschen.

1. Att gråta släpper på spänningar och stress

Känslomässiga tårar är sådana som din kropp producerar under lyckliga eller ledsna stunder.

När du fylls av oro, hindrar stressen dig att tänka.

När du gråter känner du dig mer avslappnad eftersom det med varje tår bildas stora doser av adrenokortikotropin. Detta hormon stimulerar utsöndringen av kortisol och kortikosteron, vilka produceras av kroppen under tillfällen av stress.

Att gråta främjar dessutom produktionen av prolaktin och leucin, ämnen som verkar naturligt smärtstillande.

Sammantaget är gråt en kemisk reaktion som stillar smärta och minskar stress. Utöver det gör gråt att ansiktsmusklerna och ögonvrårna drar ihop sig.

Detta gör det möjligt för blodet att nå fram till ögonens slemhinnor och leverera vätskor.

2. Återfuktning

Tårar genereras också oberoende av dina känslor. De är helt enkelt en produkt av tårkörtlarna, och kommer ut i ögat som tårar.

Denna vätska skyddar dina ögon och avlägsnar främmande ämnen som damm och smuts. Den håller också dina ögon återfuktade genom att tillföra syre till hornhinnorna, och tar hand om din syn.

Samma sak gäller för reflexmässiga tårar, som utlöses när någonting främmande kommer in i ögat. Dessa kan produceras i stora mängder och de innehåller antikroppar som skyddar kroppen mot bakterier och eventuella virus.

3. Minskar ditt dåliga humör

Gråt bort ditt dåliga humör

Det är bra att gråta, för varje gång din kropp producerar tårar, gör den sig av med mangan.

När kroppen innehåller för mycket av denna metall kan det skapa känslor av irritabilitet, trötthet, depression och ångest.

Samtidigt leder din gråt till att produktionen av endorfiner ökar, vilket förbättrar ditt humör.

4. Hjälper dig att hantera sorg

Det är också bra att gråta eftersom det är ett sätt att kanalisera din sorg. Det hjälper dig att uttrycka din sårbarhet och kommunicera med andra.

Gråt är ett verktyg som låter dig släppa ut dina negativa känslor och komma över din smärta. Genom att lyfta ditt humör, ger det dig en känsla av välbefinnande.

5. Ett tillfälle för empati

Gråt skapar känslomässiga band

När någon du bryr dig om gråter är det ett tillfälle att sätta dig in i dennes situation, vilket gör att du automatiskt visar empati.

Ett känslomässigt band skapas eftersom den interpersonella relationen fördjupas. Det låter dig också se in i dig själv och analysera de positiva och negativa följderna av olika situationer.

6. Gråt är naturligt smärtstillande

En annan anledning till att det är bra att gråta är att det mildrar smärta. Starka känslor kan vara mycket intensiva.

När gråten är djupt motiverad (till exempel när en älskad gått bort) så är det normalt att man gråter en bra stund.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.