Det Ny Teater tar Fantomen på Operan till Nya Höjder

0

Det Ny Teater sparar aldrig på krutet.

I deras nya uppsättning av Fantomen på Operan så har de lagt ner lika mycket pengar på teknik, kostymer och scenografi som i New York och London. Öppningsnumret när Fantomen visar sig för första gången är fortfarande imponerande. Teknikerna får verkligen spänna musklerna så att Fantomen kan träda fram bakom sin spegel, springa upp i  scentaket och glida fram över sjön till hans magiska grotta. Då handlingen utspelar sig på en teaterscen i Paris så får vi även se flera utdrag ur teaterns repertoar. Redan här i den fiktiva teatervärlden slår Fantomen de flesta andra uppsättningar på fingrarna. I öppningsnumret Hannibal är det  helt makalösa kostymer och en praktfull scenografi. I slutscenen lyckas man till och med få in en elefant i naturtrogen storlek.

Tomas Ambt Kofod är strålande som Fantomen och ger karaktären den rätta nerven som behövs för att Fantomens mångfacetterade personlighet skall kunna lysa igenom masken.
Sibylle Glosted  som spelar Fantomens heta kärlek Christine Daaé  gestaltar sin fascination och rädsla för Fantomen på ett nyanserat och trovärdigt sätt. Även Greve de Chagny´s (Christian Lund) som konkurrerar med Fantomen om Christines kärlek imponerar.  Det Ny Teater lyckas med en kirurgisk precision att få alla delarna i sin produktion att lysa lika starkt. De över 100 medverkande på och bakom scenen bidrar alla med sin del för att få scenen att lysa. Maria Björnsons pampiga scenografi tar verkligen Fantomen till nya höjder. När  Kristallkronan på 500 kg faller 22 meter ner över publiken, är det många som håller andan. Trots att Fantomen har 30 år på nacken, har den fortfarande en glans av finpolerad professionalism.

The Phantom of the Opera
Photo Credit:Rolf Konow

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.