Klassisk Törnrosa i nyskapande koreografi av dansikon

0

 

Kungliga Baletten dansar den klassiska baletten Törnrosa till Tjajkovskijs odödliga musik, som framför av Kungliga Hovkapellet.

Här har den onda fen Carabosse fått ett nytt djup och blivit ett psykologiskt porträtt av ondska. I några av höstens föreställningar gästspelar den tyskepremiärdansaren Friedemann Vogel, från Stuttgartbaletten, i rollen som prins Desirée. Friedemann Vogel är regelbunden gäst vid de främsta kompanierna runt om i världen inklusive La Scala och Bolsjoj. Han har vunnit åtskilliga prestigefulla priser och hans konstnärskap har liknats vid ”en fågel som svingar sig mot skyn” (Brittish Theatre Guide).

Föreställningens koreograf Marcia Haydée är också en av de mest kända dansarna i sin generation.

I mer än 20 år var hon stjärna i ett av Europas absolut främsta kompanier, Stuttgartbaletten. Hon dansade i Törnrosa otaliga gånger innan hon bestämde sig för att göra en egen version av Törnrosa för just Stuttgartbaletten. Nicolas Le Riche, balettchef på Kungliga Baletten:

Törnrosa kan verkligen kallas ’baletternas balett’.

Det anses vara den mest fulländade och mest lysande baletten, en av 1800-talets mest spektakulära och mest representativa för den –’ädla’ stilen i den klassiska repertoaren. 80 av Sveriges främsta klassiska dansare är på scenen samtidigt.  Fantasifull dekor och minutiöst kostymhantverk samt inte minst Tjajkovskijs magiska musik – allt talar för en stor helhetsupplevelse.
Kungliga Baletten är dessutom ett kompani som kan visa upp inte mindre än fyra lag i ledande roller. Det var 2012 som Marcia första gången koreograferade Törnrosa för Kungliga Baletten, och när den nu åter står på repertoaren har flera nya dansare kommit till kompaniet. Kostymerna är signerade Pablo Nunez som även ansvarat för scenografin som har ett vackert sagoskimmer. I denna uppsättning somnar Törnrosa i början av 1700-talet och vaknar på 1800-talet… ”Till varje tutu går det åt 10 meter tyll. När remsorna är klippta blir det nära 100 meter, som veckas in i kjolen”, berättar Operans kostymchef Michael Glas.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.