En miljon kryddburkar riskerade att slängas.

Ett samarbete mellan Matsmart och Paulig Foods, som äger varumärket Santa Maria, räddar dem.

– Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Tillsammans med Paulig Foods ser vi till att fantastiska kryddor sätter smak på maten över hela Sverige, säger Matsmarts vd Karl Andersson. I oktober lanserades Santa Marias nya kryddburkar. Vid lanseringen fanns ett restlager kvar med den tidigare designen. Burkarna innehöll lika smakrika kryddor och örter som i de nya burkarna, men de kunde inte säljas i butiker samtidigt som den nya designen lanserades. Totalt låg en miljon kryddburkar i farozonen att slängas.

Lösningen blev att Matsmart köpte hela restlagret och nu säljer dem med 50–70 procents rabatt.

– Som matföretag har vi ett stort ansvar för att minska matsvinnet. Att slänga utmärkta kryddor på grund av ett förpackningsbyte hade gått emot allt som varumärket Santa Maria står för, därför känns samarbetet med Matsmart otroligt bra, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods. Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Orsakerna till att mat och dryck hamnar i den nätbaserade butiken varierar, men ofta beror det på överproduktion, säsongsvaror, förpackningsbyten och kort eller passerat bäst före-datum.

Under 2017 räddade Matsmarts kunder över hela Sverige 2 022 ton mat från att slängas.

– Alla producenter har då och då utmaningar med olika produkter. Paulig Foods tar ansvar för miljön genom att se problemet och hitta en lösning. Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Karl Andersson.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.