Oscar Pierrou Lindén är livrädd för att bli förkyld

0

Vad har du för rutiner nu veckan innan premiär ?
Jag tror jag tvättar händerna 17 gånger om dagen, jag är livrädd för att bli förkyld. Man blir överkänslig, om jag hör någon hosta så håller jag andan och går åt andra hållet. Om jag går på hemköp och handlar , så torkar jag av fingret när jag slagit in min kod. Jag går snabbt hem efter jobbet. Annars går jag till naturapoteket och köper saker för flera tusen kronor. Jag  tänker hela tiden ”håll dig frisk”.

Hur förbereder du dig för den här rollen ?
Jag såg Pippin på Broadway 2013/2014, sedan lyssnade jag mycket på musiken.Jag hade en väldigt tydlig bild av min uppfattning av föreställningen och vad jag ville berätta. Jag kunde musiken sedan innan, så instuderingen gick relativt fort. Nu när vi repeterat så har vi haft mycket samtal.Ronnie har haft sin version och det är mycket som skall komma på plats, mycket teknik, mycket koreografi och många kostymer, så förberedelserna har varit att vara redo för att ha ett öppet sinne , vara redo för långa dagar, och vara redo för ”kill your darlings”. Om jag tycker någonting men regissören tycker annorlunda då måste jag prova det. Det har varit en utmaning och det är lite svårt att förbereda sig för. Men det har än så länge gått bra. Förberedelserna har varit att gå in med ett öppet sinne och jobba hårt. Har ni kvar något av Cirkustemat i Pippi ? Absolut ! Det finns en spektakulär ådra i scenografin . du kommer att få se någon sväva i en ring,  en annan volta över scenen. Det är ingen cirkus men vi har absolut influenserna med. Är det fysiiskt krävande för dig ? Jag har klarat mig ganska bra den här gången. Pippin står oftast på två ben, lyssnar, provar och provar och ifrågasätter och söker medan många i ensemblen gör spektakulära saker på scen.

Pippin är en drömmare. Vad drömde du om när du var barn  ?
Jag gick på Cullbergs balettskola när jag var liten och drömde om att dansa balett. Jag är uppvuxen i institutionsteaterns korridorer. Absolut går det trögt på vägen men mina gamla klasskamrater från skolan är idag fortfarande mina bästa vänner. Vi är en grupp personer som hade samma dröm och mål, när vi var små. Många dansar inte idag, det gör något helt annat. Jag själv gör ju musikteater vilket är något helt annat än klassisk balett. Men får oss fanns inget annat. Du tränar så oerhört mycket. Vi gick i skolan 6 dagar i veckan.
Har du någon nytta av det du lärde dig på balettskolan i ditt jobb som musikalartist ? 
Absolut allt koreografiskt arbete som Roger Lybäck gör kan jag plocka fram ur min gamla danshjärna, ta upp koreografi snabbt, förstå vad det pratas om i olika termer
: Hur vi pratar dans, hur vi ser på rörelser, finna känslor i kroppen och inte bara text.

Får att gå över från balett till musikalteater så måste man ha en sångröst. När upptäckte du att du kunde sjunga ?
Jag är uppvuxen i Von Trapp familjen ( den musikaliska familjen i Sound of Music, reds anm.) Min mamma är sångpedagog och min pappa är operasångare. Så musiken har alltid varit väldigt närvarande hemma. Alla mina syskon sjunger och spelar.

Varför gick du på ballettskolan om alla i din familj var musiker ?
Jag var så trött på musiken. Det skulle sjungas hela tiden.Nu fick jag vara tyst lite. Med baletten fick jag även göra något eget.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here