Parfymtrender 2019

0

Om man tittar på internationella enkäter så handlar parfymtrender 2018 mycket om personliga blandningar, och dofterna viol och oud. Samtidigt ser vi också en motreaktion till det mörka fjolåret och den osäkra samtiden. Nyckelorden är optimism, tröst och hopp. Trygga dofter för en turbulent tid. Dofter som dominerar i damparfymer är således dofter som mandel, lavendel, mysk, honung. För män är det fortfarande trä-dofter och dofter från havet som dominerar. Tre nyckel-dofter de senaste åren har varit rabarber, mynta och te.

Den stora övergripande trenden just nu, som bara växer sig starkare är att dofterna ska vara autentiska och naturliga. Man har tröttnat på fejk och kemiska produkter. Detta har inte bara sin förklaring i miljötänkandet utan också i att de nostalgiska strömningarna blir allt starkare. Vi känner en trygghet i att saker och ting doftar som de gjorde förr. Men samtidigt löper det parallellt, som alltid inom parfymvärlden, helt motsatta trender. I årets finns det något att välja på oavsett vad du är ute efter för doft.

Damparfymer trender 2019

Våren och sommarens parfymer har alltid lite lättare mer ”somriga” dofter medan höstens parfymer som vanligt går mot det mer jordiga och mustiga. En stor ny trend för året inom dofter är ”per fumum” som betyder ”genom rök” på latin. Rökiga och eldiga parfymer kommer starkt (och detta är inte konstigt då historiens första parfymer i egentlig mening var rökelser).

Andra nyckelord vad det gäller trender inom parfym för tjejer 2019 är, fräscht, oud, autenticitet, citrus-frukt och gourmet-dofter. Andra viktiga influenser är Mellanöstern och renässans-dofter (blommor).

Under hösten och vintern 2019 kommer dofterna dra mer mot det ”sensuella och sofistikerade” hållet (som en motreaktion till de senaste årens blommiga och lätt fruktiga dofter) . Mellan Östern-dofter, rosor och läder blir viktiga dofter.

Om årets stora doft-trender:

  • Örnträd

    Örnträd

    Oud är den stora inne-doften, men den har använts som ingrediens i doftblandningar i tusentals år. Den kan beksrivas som ”träig” och ”animalisk”. Detta är en sällsynt ingrediens som utvinns ur örnträdet Aquilaria.

  • Viol har funnits med i parfymer sedan urminnes tider.

  • Honung och mandel är en tidlös kombo.

  • Vanilj.

  • Krispiga dofter av havet.

  • Bergamot. 

  • Tjära och andra rökiga dofter verkar bli det nya blommiga. Men vi får se hur det blir med det med tiden.

  • Läder är också en alltmer vanlig doft runtom i västvärlden.

  • Rabarber är en fräsch, grön, lätt syrlig doft med inslag av röda bär. Doften mixar bra med fruktiga och blommiga aromer som framkallar en subtil skärpa.

  • Mynta avger en sval, grön doft, med antydan av kryddor. Inslag av mynta ger alla typer av dofter en en naturlig skärpa.

  • Te erbjuder flertalet delikata dofter från Orienten och Nordafrika, med fräscha och aromatiska karaktärer.

Damparfym 2018

Årets parfym är som de flesta år återigen den klassiska Coco Chanel. En mycket populär flaska av märket just nu är Coco Noir. Den kombinerar söta dofter med citrus och doftar mycket fräscht.

Innan Coco Chanel slog sig in på marknaden runt sekelskiftet 1800/1900 så luktade alla parfymer som blommor. Coco Chanel revolutionerade dock parfymbranschen och kom med en doft och ett budskap som sa ”En kvinna behöver dofta som en kvinna och inte som en ros.” Under decennierna som följt sedan dess har kvinnans roll i samhället blivit allt mer komplex, och kombinationen av dofter har hela tiden reflekterat detta.

Andra populära märken 2019 är Bord De lÉau, Byredo, Safari by Ralph Lauren, Atelier Cologne, Carlos Huber, Bvlgari Pur Femme Perfume, Hugo XX Eau de Toilette av Hugo Boss, Calvin Klein Euphoria, Cashmere Mist av Donna Karen och Guilty av Gucci.

I övrigt märks det att designen på parfymflaskorna blir en allt viktigare aspekt, och följaktligen blir de allt finare och mer spekatkulära. De närmaste åren kan komma att innebära ett stort fokus på formen snarare än innehållet. Lite som resten av samhället..

Att köpa parfym på nätet kan vara riktigt lönsamt då priserna ibland är nästan halva priset jämfört med i vanlig butik. Det är alltså många gånger tax free-priser som gäller när man handlar billiga parfymer i en online affär.

Sortimentet är det heller inga fel på då du kan hitta allt från lite mer obskyra märken till halvkända parfymer som Daisy, Salvador Dali och Replay till storsäljare som Kate Moss, Dolce Gabbana, Versace och Naomi Campbell.


Det är egentligen ingen större idé att satsa på de allra billigaste parfymerna då dessa ofta kan hålla riktigt dålig kvalitet. Köp istället en exklusiv och väldoftande parfym i någon nätbutik för samma pris, eller någon hundralapp dyrare, som du betalar för en ”no name”-parfym på Konsum eller ÖB.

Hitta billig parfym för både herr och dam på nätet

Parfym.se är en av de ledande  Internet-butikerna för parfym, och kan erbjuda märken som Hugo Boss, Lacoste, Gucci, Calvin Klein, Naomi Campbell etc. till priser som är upp till 60 % billigare än i vanlig butik. De erbjuder dessutom en lägsta pris garanti.De är en av de största on line butikerna på kosmetika i Sverige. Deras urval av parfymer är mycket brett, med allt från exklusiva Boss Essence de Femme till Carolina Gynnings parfymmärke ”Go Girl” och Samba Van Gils.

Parfymens historia

Vilka maskulina respektive feminina dofter som är populärt för tillfället skiftar med tiden.  Men, klart är att man blandat olika typer av mer eller mindre väldoftande parfym i flera tusen år.

Världens äldsta kända parfymeri har man hittat på Cypern. Parfymeriet är över 4000 år gammalt. Man tror att konsten att framställa parfymer uppstod i civilisationens vagga Mesopotamien (nuvarande Irak) och det antika Egypten.

Under mitten på 1800-talet gjordes många kemiska landvinningar vilket betytt mycket för parfymtillverkningen. Syntetiska aromer bidrog till exempel till att det blev billigare att tillverka parfym, och att man kunde skapa nya spännande doftämnen.

Masstillverkningen av parfym för gemene man uppstod på 1950-talet, och tax free-fenomenet har bidragit till att göra parfymer omåttligt populära. Marknadsföringskampanjer med kända skådespelare och supermodeller har förvandlat parfymen till en livsstilsprodukt, ett statusmärke.

Fakta om Parfym:

  • Parfymens dofter kommer från olika typer av aromämnen och eteriska oljor.

  • Parfymer delas in i olika typer beroende på koncentrationsgrad: eau de parfum, eau de toilette samt eau de cologne.

  • Världens dyraste parfym lär vara Clive Christian Imperial Majesty, som kostar över 200, 000 dollar för en lyxig liten flaska. Fast det är klart. Då snackar vi om en paketering med bland annat 18 karat guld och diamanter inblandade. Andra riktigt dyra parfymmärken är Caro’s Poivre, och legendariska (Marilyn Monroes parfym) Chanel No. 5.

  • Ordet parfym kommer från latinets ”per fumum”, som betyder ”genom rök”.

  • Parfymolja måste spädas ut eftersom den annars kan ge upphov till allergiska besvär.

  • Vanliga doftfamiljer är: orientaliska dofter, trädofter, läder, kryddiga dofter, aromatiska dofter, citrusdofter och fruktiga dofter.

  • Svenskarna är sämst i Europa på att köpa parfym, och handlar i genomsnitt bara en flaska per år. Intresset ökar dock lavinartat även här. Doft börjar bli status.

  • Bästa stället att applicera parfymen på är där man har ytliga blodkärl, som handleder, halsen och bakom öronen.

  • Herrparfymer 2019

    • Citron, bergamott, Oud, rosépeppar och kardemumma kommer du långt med som man 2018.

    • Fyra stora trender är ”The Great Gatsby” (trä) och ”den kärve utforskaren” (grön fougere), ”den stora vildmarken” (gröna dofter) och maskulint läder överlag.

    • Fougeres är de dofter som blandar citrus och lavendel, söta kryddor och orientaliska träslag. Svartpeppar och grape är en skön blandning.

    • The Great Gatsby utspelade sig på 20-talet. Filmen som kom för flera år sedan influerar fortfarande mode och parfymdofter. Det är således klassiska mansdofter (som trä och citrus) som är de mest populära för tillfället.

    • En annan stark trend kallas ”blått och vitt” som är en kall, ren och krispig samling dofter med fräscha, marina undertoner. Även ”sportiga” parfymer är mycket heta för tillfället.

    Sedan kommer Calvin Klein med en uppföljare till sin ikoniska doft ckOne. Nu är den dock mer unisex, och doften består av mer trä och blommor än föregångaren. Den har även några gnuttor Wasabi. En given succé (även om ”unisex” känns passé redan).

    En ny spännande parfym för män som drömmer om att erövra världen ärCreed – Aventus. Parfymen firar styrkan och visionen hos Napoleon Bonaparte, och består av en bukett av fruktiga noter, som inkluderar svarta vinbär från Korsika (Napoleons födelseplats), italiensk bergamott, franskt äpple och kunglig ananas.

    Populär herrparfym

    Några av de mest populära märkena bland herrparfymer är Nautica Voyage Eau de Toilette Spray for Men, Obsession av Calvin Klein och Hugo Boss Energise.

    ”Världens dyraste parfym”, som den ofta kallas är för övrigt Clive Christian No 1. I år har den en mycket utpräglad citrusdoft.

    Nautica parfymflaska

    Kändisparfymer – Beyonce´s parfym är hetast

    Under de senaste åren har det släppts hysteriskt många kändisparfymer. Denna trend börjar dock alltmer att dö ut, då äldre exklusiva märken istället återfår sin lyster.
    De senaste årens hetaste kändisparfym har varit Beyonce´s ”Rise” som lär lukta som ”kvinnlig kraft och konsten att hitta den inre styrkan som gör kvinnor så vackra”. Vad det nu ska betyda. Mer tydligt blir det kanske när man listar ingredienser som italiensk bergamott, orkidéer och jasmin. Under året släpps ytterligare en parfym av Kate Perry i ”en begränsad upplaga”. Men nog verkar det som om kändisparfymerna är inne på sista valsen när fjolårets topp-märken kom från Sarah Jessica Parker och vår egen Zlatan Ibrahimovic.

    Man räknar med att parfym-marknaden kommer omsätta över 16miljarder 2018 och det stora intresset för naturliga ingredienser leder vägen för nya innovativa doft-kombinationer.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.