Strålande samarbete mellan Malmö Opera och Konglige Danske Teater

0

Händel befann sig i Italien när barockmusiken stod på topp och skrev som 22-åring sitt första oratorium Tidens och Insiktens triumf.

Då Påven förbjöd  framföranden av operor i Rom 1703-1708 ledde det till uppkomsten av det italienska oratoriet; verk med religiöst tema ämnade att framföras i en kyrka, och utan scenerier och kostymer.
Regissören Ted Huffman har därför gjort ett spännande iscensättande av Händels verk där han i bilder tolkar verket. Handlingen kretsar kring 4 företeelser.  Skönheten, Njutningen, Tiden och Insikten.  
Rollen som Skönheten sjungs av den unga och prisade talangen Mary Bevan. Hon inte bara sjunger, utan agerar och utför sina nummer med bravur då dansare lyfter henne högt i luften. I första akten är musiken lättsam och fantasifull. Jag blir imponerad av Händels variationsrikedom. Operasångarna har röster i världsklass. Huffman låter dansarna var ansiktslösa för att ge deras medverkan en större karaktär.  I allt är det en bländande barockopera som sätter Malmö Opera tillsammans med Konglige Danske Teater , på kartan.

Skönheten är omgiven av tre väsen: Njutningen, Tiden och Insikten som alla tävlar om att få henne att följa deras råd om hur livet ska levas. Njutningen erbjuder henne ett lustfyllt liv medan Insikten och Tiden jobbar på att få henne att agera med eftertanke. För det tidsenliga barock-soundet står Concerto Copenhagen – en av världens mest spännande barockorkestrar.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.