Vi har träffat Anton Zetterholm Tony i West Side Story

0

Vad har du för relation till west side story ?

Min första musikal som jag var med i när jag var 17 år hemma i Växjö var faktiskt West Side Story .Då spelade jag lilla Baby John. Så det var den här musiken i West Side Story som fick mig att börja med teater och musikal. Så jag har verkligen en stark relation till West Side Story som har en fantastisk musik .Nu skall jag få stå på scen och sjunga Tony som är den manliga huvudrollen och det är lite av huvudrollernas huvudroll för oss i den här världen. Han har till och med fått sätta namnet på det största teaterpriset man kan vinna i New York som heter Tony Awards. så det är ju lite press. Jag känner lite skräckblandad förtjusning  inför premiären.

Var du fått din sångröst ifrån då du kommer från en släkt av journalister ?
Kanske från min farbror Finn Zetterholm som du nog känner igen från lite fulare visor. (Zetterholm gav ut ett par album tillsammans med Bengt Sändh där de sjöng  grova snapsvisor). Hans far var Tore Zetterholm som var ordförande i Sveriges Dramatikerförbund 1957–1966 och 1969–1972  Jag kan även ha fått den av Hans Villius på min farmors sida,  (Hans Villius blev bland annat känd för sina historiska dokumentärer, där han med sin berättarröst utbildade det svenska folket i allt från Kongokrisen till det kalla kriget.)
Jag har jobbat utomlands i 10 år , så jag har inte behövt prata om min svenska familj. Men jag märker när jag kommer hem till Sverige  att folk hör att Zetterholm låter lite bekant och brukar då fråga mig om det. Det är bara kul för då får jag skryta lite om min familjehistoria.

Du får gärna skryta lite om dina 10 år i utlandet 

Jag åkte först  till Tyskland . Jag hade blivit ditlockad  då Disney  skulle storsatsa  på Phil Collins Tarzan. Det började med en tv-show som idol, där vinnaren  skulle  få spela huvudrollen som Tarzan  i Disney och Phil Collins musikal. jag vann tävlingen och blev Tarzan med hela  Tyska folket. Sedan flöt det på, jag åkte på vågen av den här succén som tv-showen skapade. Är man på TV, så blir livet som skådespelare lite lättare. Från Tyskland fortsatte jag till Schweiz och sedan blev det West-End i London. Nu känns det kul att få komma tillbaka till Sverige och jobba lite i södra Sverige. 

Är det första gången som du är på Malmö Opera

Jajamen. De flesta brukar ropa Hej Tarzan när jag är i Tyskland. Men det som händer i Tyskland, stannar i Tyskland  så det skall bli skönt att jobba i Malmö för här känner ingen igen mig. 

Vad blir den största utmaningen med att spela Tony ?

 Det är nog att West Side Story kräver mycket textarbete och en stor dramaturgisk inlevelse. Nu är vi på ett operahus där musiken är i fokus men det är också viktigt att textarbetet och skådespeleriet får stå i centrum, då musikalen baseras på ett gammalt klassiskt Shakespeare drama. Det är även ett aktuellt drama med gängkrig och vad som händer i världen, med kärlek över gränserna och religiösa slitningar. 

Hur skiljer det sig mellan att spela Tarzan och Tony ?

jag hoppas att Tony inte är lika fysiskt krävande, för nu är det 10 år sedan som jag började med Tarzan. Varje föreställning är som en hockeymatch där jag skall sjunga åtta sånger på topp och det är väldigt fysiskt krävande. Den första frågan jag fick när jag kom in På Malmö Opera idag var  ”Är du höjdrädd ?”  Så det kan nog finnas ett par likheter i scenografin.Jag brukar säga att, jag är inte rädd men jag har respekt för höjder.

Du slipper i alla fall lianerna 

Jo men det är balkonger som jag skall klättra upp till för att kunna träffa Maria , så vi får väl se.

Hur gör du för att hålla dig på topp ?

Det här är en väldigt krävande bransch. Musikalartister får oftast stå på scen och  sjunga sin roll 8 gånger i veckan, och det har jag gjort nu i ett par år. Det trodde jag nog inte att jag skulle klara i början när jag fick jobbet som Tarzan. Jag hade Disneys ögon på mig och Phil Collins satt med på repetitionerna. Men jag har fått en bra utbildning i Sverige  och jag har mycket att tacka mina sångpedagoger för. Alla mina sånglektioner i Växjö har haft stor betydelse. Sedan vidareutbildade jag mig på Balettakademin i Göteborg. Det är viktigt att du har en bra bas att stå på i det här yrket. När du står där på lördagsmatinén och redan gjort 6 föreställningar, så är det viktigt att du har en hög lägsta nivå. Även om du är lite sliten kan du ändå prestera på en bra nivå.

Var du barnskådespelare ?

Nej Fotboll och Ishockey stod i centrum till jag var 17-18 år , sedan tänkte jag, det kanske finns ett liv utanför fotbollen också. Jag upptäckte då att sången och dansen var mer passande för mig. På Gymnasiet gick jag på ett estetiskt program med musik på Katedralsskolan i Växjö. Det var väldigt givande och där lärde jag mig mycket.

Du verkar vara lika talangfull som Ted Gärdestad som först satsade på tennisen men sedan bytade till musiken och blev en av Sveriges bästa kompositörer. Folk som har talang har det inom många områden, men det får man väl inte säga i Sverige ?

Nej det får man inte säga, men då kan jag väl säga som har gjort mycket musikaler, att jag är en halvbra sångare, en halvbra dansare och en halvbra skådis.

Och en halvbra hockeyspelare ?

Jo men det får jag inte heller säga nu är Växjö håller på att slå ut Malmö. Det är lite känsligt !

Kommer du att flytta till Malmö nu ?

Ja, jag kommer att bo här hela året ut .Jag pendlar väldigt mycket mellan London, Stockholm och Tyskland så jag bor i en kappsäck.

Så under West Side Story kommer du att bo i en kappsäck i Malmö  ?

Exakt, jag kommer att bo här och pendla  till Tyskland för lite andra projekt .

Wow hinner du med fler projekt ?

Ja, i och med att det inte är föreställningar varje dag så har vi försökt trycka in så mycket som det går .

Jag är imponerad, du är van vid att köra 8 föreställningar i veckan så därför kan du lära in huvudrollernas huvudroll plus lite sidoprojekt, helt fantastiskt.

Ja, jag får skörda när det går bra.

Sommaren 2013 gjorde Anton sin West End debut som Enjolras i Les Misérables. I magasinet “Musicals” blev Anton utsedd till den näst bästa manliga musikalartisten aktiv i West End eller på Broadway. På Broadwayworld.com var Zetterholm nominerad till West Ends “Best Actor in a Musical”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.