Volkswagen siktar på elbilsrekord på Nürburgring

0
Volkswagen
Foto: Volkswagen

Volkswagens satsning på elektrisk mobilitet fortsätter i hög hastighet, både i produktionsbilar och på racingbanan.

Efter rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna sportbilen ID. R, har Volkswagen nu siktet inställt på ett annat rekord till sommaren: varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordslingan, som anses vara en av de tuffaste racingbanorna i världen.

ID. R är den sportiga ambassadören för ett helt sortiment av elbilar, som Volkswagen planerar att lansera från år 2020 och framåt. Sportbilen är spjutspetsen i Volkswagens satsning på elektrisk mobilitet och understryker den enorma potential som elbilar kan leverera på allmänna vägar i framtiden.

− Efter rekordet på Pikes Peak är den snabbaste tiden för elbilar på Nürburgring-Nordslingan nästa stora utmaning för ID. R. Ett varvrekord där är en utmärkt prestation för vilken bil som helst, oavsett om det är en racingbil eller en produktionsbil, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

ID. R finjusteras för Nordslingans unika karaktär

ID. R, som nu vidareutvecklas för rekordförsöket på Nürburgring, drivs av två elmotorer med en systemkapacitet på 680 hk. Bilen väger mindre än 1 100 kg, inklusive föraren.
− Framförallt kommer vi att modifiera aerodynamiken hos ID. R, för att bemästra förhållandena på Nordslingan, som skiljer sig mycket från dem på Pikes Peak, säger François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.

Till skillnad från amerikanska klassikern Pikes Peak, som startar på 2 862 meter över havet och slutar på 4 302 meter, slingrar sig Nordslingan genom Eifelregionen på mellan 320 och 617 meter över havet. Den ikoniska tyska racingbanan har en mycket unik karaktär, inte minst tack vare den långa Döttinger Höhe-rakan.

Rekordförsöket är planerat till sommaren 2019.
− Som en del av våra noggranna förberedelser för rekordförsöket kommer ID. R att genomgå ett intensivt test- och utvecklingsprogram på olika racingbanor under våren, tillägger Demaison.

Romain Dumas bakom ratten vid rekordförsöket

Återigen blir det Romain Dumas som ska köra ID. R vid rekordförsöket. Han vann Pikes Peak International Hill Climb med ID. R Pikes Peak i juni 2018 med en tid på 7:57.148 minuter. Han blev den första föraren någonsin att köra detta ikoniska race på under åtta minuter. Fransmannen har dessutom fyra segrar i 24-timmarsloppet på Nürburgring på sin meritlista.

− Tanken på att köra ID. R på Nordslingan är redan tillräcklig för att ge mig gåshud. Jag känner till banan väldigt bra, men ID. R kommer att bli en helt annan utmaning med extrem acceleration och höga kurvhastigheter, säger Dumas.
− Jag kan knappt vänta på de första testerna. Att slå det befintliga rekordet för elbilar kommer säkert inte att bli en promenad i parken.

Det nuvarande rekordet för helt eldrivna bilar är 6:45,90 minuter, med en genomsnittlig hastighet på nästan 185 km/h. Rekordet sattes år 2017 av Storbritanniens Peter Dumbreck i en NIO EP9.

”Gröna helvetet”

Nürburgring-Nordslingan (Nordschleife), som öppnades 1927, är en av de mest utmanande racingbanorna i världen och fortsätter att fungera som en enastående testmiljö för bilindustrin. Den relativt smala banan har en längd på 20,832 kilometer med regelbunden klättring eller nedstigning genom Eifelskogen. Den innehåller inte mindre än 75 kurvor.

Den tidigare Formel 1-världsmästaren Jackie Stewart kallade respektfullt banan för “Green Hell”. Trots att den ikoniska racingbanan har utsatts för upprepade modifieringar, har den inte varit värd för Formel 1 sedan 1978. Idag är Nordslingan i första hand känd för 24-timmarsloppet. FIA World Touring Car Cup (WTCR), en global turnébilserie, besöker också banan. Volkswagen är representerad i båda serierna med Golf GTI TCR, enligt pressmeddelande från Volkswagen.

Glöm inte bort att ni hittar våra övriga artiklar inom ämnet teknik på följande sida!

Här kan ni läsa lite mer om de conceptbilar som Volkswagen håller på med och som ska utgöra en viktig del av satsningen på elbilar.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.