6.9 C
Sweden
Mon, 02 Aug 2021 05:25:39 +0000
Home Livstil Hälsa 9 hälsofördelar med att äta vattenmelon

9 hälsofördelar med att äta vattenmelon

0

Vattenmelon är en utsökt och uppfriskande frukt som också är bra för dig.

Den innehåller bara 46 kalorier per kopp men är hög i vitamin C, vitamin A och många friska växtföreningar.

Här är de 9 bästa hälsofördelarna med att äta vattenmelon.

1. Hjälper dig att hydratisera


Dricksvatten är ett viktigt sätt att hålla din kropp hydratiserad.

Men att äta mat som har en hög vattenhalt kan också hjälpa. Intressant nog är vattenmelon 92% vatten (1Betrodd källa).

Dessutom är en hög vattenhalt en av anledningarna till att frukt och grönsaker hjälper dig att känna dig mätt.

Kombinationen av vatten och fiber innebär att du äter en bra volym mat utan mycket kalorier.

Sammanfattning

Vattenmelon har en hög vattenhalt. Detta gör att den återfuktar och hjälper dig att känna dig mätt.

2. Innehåller näringsämnen och fördelaktiga växtföreningar

När det gäller frukter är vattenmelon en av de lägsta i kalorier – endast 46 kalorier per kopp (154 gram). Det är lägre än till och med sockerhaltiga frukter som bär (2).

En kopp (154 gram) vattenmelon har många andra näringsämnen också, inklusive dessa vitaminer och mineraler:

  • C-vitamin: 21%

    av det dagliga referensintaget (RDI)

  • Vitamin A: 18% av RDI

  • Kalium: 5% av RDI

  • Magnesium: 4% av RDI

  • Vitaminerna B1, B5 och B6: 3%

    av RDI

Vattenmelon är också hög i karotenoider, inklusive betakaroten och lykopen. Dessutom har den citrullin, en viktig aminosyra.

Här är en översikt över vattenmelonens viktigaste antioxidanter:

askorbinsyra

C-vitamin är en antioxidant som hjälper till att förhindra cellskador från fria radikaler.

Karotenoider

Karotenoider är en klass av växtföreningar som innehåller alfakaroten och betakaroten, som din kropp omvandlar till vitamin A.

Lykopen

Lykopen är en typ av karotenoid som inte ändras till vitamin A. Denna potenta antioxidant ger en röd färg till växtmat som tomater och vattenmelon och är kopplad till många hälsofördelar.

Cucurbitacin E

Cucurbitacin E är en växtförening med antioxidant och antiinflammatoriska effekter. Bitter melon, en släkting till vattenmelon, innehåller ännu mer cucurbitacin E.

Sammanfattning

Vattenmelon är en kalorifattig

frukt som är hög i vissa näringsämnen, särskilt karotenoider, C-vitamin och cucurbitacin E.

3. Innehåller föreningar som kan hjälpa till att förebygga cancer

Forskare har studerat lykopen och andra enskilda växtföreningar i vattenmelon för deras anti-cancer effekter.

Även om lykopenintag är förknippat med en lägre risk för vissa typer av cancer, blandas studieresultaten. Den starkaste länken hittills verkar vara mellan lykopen och cancer i matsmältningssystemet (1Betrodd källa).

Det verkar minska cancerrisken genom att sänka insulinliknande tillväxtfaktor (IGF), ett protein som är involverat i celldelning. Höga IGF-nivåer är kopplade till cancer (3Betrodd källa).

Dessutom har cucurbitacin E undersökts för sin förmåga att hämma tumörtillväxt (4Betrodd källa5Betrodd källa).

Sammanfattning Vissa

föreningar i vattenmelon, inklusive cucurbitacin E och lykopen, har studerats

för deras potential att förebygga cancer, även om studieresultaten är blandade.

4. Kan förbättra hjärthälsan

Hjärtsjukdomar är den främsta dödsorsaken i världen (6Betrodd källa).

Livsstilsfaktorer, inklusivekost, kan minska risken för hjärtinfarkt och stroke genom att minska blodtrycket och kolesterolnivåerna.

Flera näringsämnen i vattenmelon har specifika fördelar för hjärthälsan.

Studier tyder på att lykopen kan bidra till att sänka kolesterol och blodtryck. Det kan också bidra till att förhindra oxidativ skada på kolesterol (1Betrodd källa).

Enligt studier på överviktiga, postmenopausala kvinnor och finska män kan lykopen också minska styvheten och tjockleken på artärväggarna (7Betrodd källa8Betrodd källa).

Vattenmelon innehåller också citrullin, en aminosyra som kan öka kväveoxidnivåerna i kroppen. Kväveoxid hjälper blodkärlen att expandera, vilket sänker blodtrycket (9Betrodd källa).

Andra vitaminer och mineraler i vattenmelon är också bra för ditt hjärta. Dessa inkluderar vitaminerna A, B6, C, magnesium och kalium (1Betrodd källa).

Sammanfattning Vattenmelon

har flera hjärt-friska komponenter, inklusive lykopen, citrullin och andra

vitaminer och mineraler.

5. Kan sänka inflammation och oxidativ stress

Inflammation är en viktig drivkraft för många kroniska sjukdomar.

Vattenmelon kan bidra till att sänka inflammation och oxidativ skada, eftersom den är rik på antiinflammatoriska antioxidanter lykopen och C-vitamin (1Betrodd källa).

I en studie från 2015 matades labbråttor med vattenmelonpulver för att komplettera en ohälsosam kost. Jämfört med kontrollgruppen utvecklade de lägre nivåer av det inflammatoriska markören C-reaktivt protein och mindre oxidativ stress (10Betrodd källa).

I en tidigare studie fick människor lykopenrik tomatjuice med tillsatt C-vitamin. Vattenmelon har både lykopen och C-vitamin (11Betrodd källa).

Som antioxidant kan lykopen också gynna hjärnans hälsa. Det kan till exempel bidra till att fördröja uppkomsten och progressionen av Alzheimers sjukdom (12).

Sammanfattning Lykopen och C-vitamin är

antiinflammatoriska antioxidanter som finns i vattenmelon. Inflammation är kopplad

till många kroniska sjukdomar.

6. Kan bidra till att förhindra makuladegeneration

Lykopen finns i flera delar av ögat där det hjälper till att skydda mot oxidativ skada och inflammation.

Det kan också förhindra åldersrelaterad makuladegeneration (AMD). Detta är ett vanligt ögonproblem som kan orsaka blindhet hos äldre vuxna (1Betrodd källa).

Lykopen roll som en antioxidant och antiinflammatorisk förening kan hjälpa till att förhindra AMD från att utvecklas och bli värre.

För mer information om hur du håller ögonen friska, överväg att läsa De 9 viktigaste vitaminerna för ögonhälsa.

Sammanfattning Lykopen

kan hjälpa till att hålla ögonen friska och

skydda mot åldersrelaterad makuladegeneration (AMD) tack vare dess antioxidant och antiinflammatoriska egenskaper.

7. Kan hjälpa till att lindra muskel ömhet

Citrullin, en aminosyra i vattenmelon, kan minska muskel ömhet. Det finns också som ett komplement.

Intressant nog verkar vattenmelonjuice förbättra absorptionen av citrullin.

En liten studie gav idrottare vanlig vattenmelonjuice, vattenmelonjuice blandad med citrullin eller en citrullindryck. Båda vattenmelondryckerna ledde till mindre muskel ömhet och snabbare hjärtfrekvens återhämtning, jämfört med citrullin på egen hand (13Betrodd källa).

Forskarna genomförde också ett provrörsexperiment som undersökte absorptionen av citrullin. Deras resultat tyder på att citrullin absorption är mest effektiv när den konsumeras som en komponent i vattenmelonjuice.

Annan forskning har också tittat på citrullines potential att förbättra motion uthållighet och prestanda.

Hittills verkar citrullin inte förbättra träningsprestandan i de studerade mängderna, men det är fortfarande ett område av forskningsintresse (14Betrodd källa).

Sammanfattning Vattenmelonjuice

har viss potential som återhämtningsdryck efter träning. Citrullin

kan vara delvis ansvarig för dess effekt av lindra muskel ömhet.

8. Är bra för hud och hår

Två vitaminer i vattenmelon – A och C – är viktiga för hudens och hårets hälsa.

C-vitamin hjälper din kropp att göra kollagen, ett protein som håller din hud smidig och ditt hår starkt.

Vitamin A är också viktigt för frisk hud eftersom det hjälper till att skapa och reparera hudceller. Utan tillräckligt med vitamin Akan din hud se torr och flagnande ut.

Både lykopen och betakaroten kan också hjälpa till att skydda din hud från solbränna (15Betrodd källa).

Sammanfattning Flera

näringsämnen i vattenmelon är bra för ditt hår och hud. Vissa hjälper

till att hålla huden smidig medan andra skyddar mot solbränna.

9. Kan förbättra matsmältningen

Vattenmelon innehåller mycket vatten och en liten mängd fiber – som båda är viktiga för hälsosam matsmältning.

Fiber kan ge bulk till din avföring, medan vatten hjälper till att hålla matsmältningssystemet i rörelse effektivt.

Att äta vattenrika och fiberrika frukter och grönsaker, inklusive vattenmelon, kan vara till stor hjälp för att främja normala tarmrörelser.

Sammanfattning

Fiber och vatten är viktiga för hälsosam matsmältning. Vattenmelon

innehåller båda.

Slutsatsen

Vattenmelon är en förvånansvärt hälsosam frukt. Den har en hög vattenhalt och levererar också många andra viktiga näringsämnen, inklusive lykopen och C-vitamin.

Dessa näringsämnen innebär att vattenmelon inte bara är en välsmakande kalorifattig behandling – det är också mycket bra för din hälsa.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.